ongelukken

Meer ongelukken rond vallende lading dan gedacht

Jan Hommes schrijft elke drie weken op Warehouse Totaal over wat hem bezighoudt. In deze blog: risoco’s en gevolgen van vallende lading. 

 Ongelukken door vallende lading komen veel vaker voor dan de meeste mensen denken. Eerlijk gezegd schrok ik er zelf ook van: het gaat om 6 procent van de ongevallen in het magazijn en dat vind ik eigenlijk best veel. Vooral omdat het gaat om een groot risico op ernstig letsel van medewerkers. Daarom zal ik in de komende blogs inzoomen op de oorzaken en hoe incidenten met vallende lading zijn te voorkomen.

Het kan heel lang goed gaan…

Lastig met dit soort ongelukken is dat ze zich niet alleen direct voordoen zodra een logistiek medewerker een fout maakt. Bijvoorbeeld als een stapel dozen door een te snel genomen bocht van de heftruck vliegen. Ook veel later kan het mis gaan: denk aan een te ver gepositioneerde pallet, waardoor de pallet erachter van de stelling valt zodra een collega die voorste eraf probeert te halen. Het kan heel lang goed gaan… en opeens valt er, ogenschijnlijk zonder enige aanleiding of waarschuwing, iets naar beneden. Als er dan geen doorvalbeveiliging is, is het te hopen dat er op dat moment niet toevallig iemand passeert in het pad erachter.

Kloof

Het risico van vallende lading wordt op zich waarschijnlijk niet onderschat in de logistieke sector. Maar doordat er vaak geen direct verband gelegd kan worden tussen oorzaak en gevolg, is er te weinig oog voor preventie op dit vlak. Herken je dit, en wil je er toch iets aan doen – ik ga ervan uit dat je beide vragen met ‘ja’ beantwoordt – dan raad ik je aan de Code Gezond en Veilig Magazijn er (weer) eens op na te slaan. Daar ontdek je vast een paar onverwachte risico’s én de oplossingen om ze te ondervangen.

Het is redelijk eenvoudig te voorkomen. Als je zorgt dat je materiaal op orde is – je stellingen, pallets en je interne transportmiddelen – en je personeel op de hef- en reachtrucks goed is getraind – dan zijn ongelukken met vallende lading niet nodig. En toch maken ze 6 procent van alle incidenten uit in de Nederlandse magazijnen en distributiecentra. Kennelijk is het toch niet zo simpel en is er een kloof tussen wat ik hier achter m’n bureau beredeneer en de praktijk.

Wil je er écht iets doen?

Ik realiseer me dat het – ook hier weer – draait om de vraag of iedereen zich bewust is van de risico’s en wat ieder er vanuit zijn of haar rol aan kan doen. Van de warehousemanager, die ook dit aspect van de veiligheid van alle medewerkers onder de aandacht blijft brengen, tot de bestuurder van de heftruck, die het werk technisch correct en veilig uitvoert.

Als je er écht iets aan wil doen, moet je het onder controle kunnen krijgen. Als ik daar met deze blogs een bescheiden bijdrage aan kan leveren, motiveert dat me om er de komende maanden over te blijven schrijven.

Lees meer over veilig werken op Warehouse Totaal.