Terwijl zwermen robotmieren Mars gaan verkennen en collectief verstand opbouwen, is er op aarde ruim potentieel voor down-to-earth industriële robotisering. Naar verwachting zullen er tegen 2026 meer dan 47.000 collaboratieve robots naar magazijnen worden verscheept, zo luidt het volgens Stuart Carlow van ABI Research, dat deze schatting opnam in haar rapport (38 Technology Stats You Need to Know for 2022). De Covid-19-pandemie versnelde het tempo van de digitale transformatie, waardoor technologieën nu centraal staan in het leven en het werk van mensen. Bovendien vertoont die toegenomen snelheid geen tekenen van vertraging.
In haar white paper voor 2022 heeft het wereldwijde technologieonderzoeksbureau ABI Research de meest impactvolle voorspellingen geïdentificeerd en uitgelicht. Deze geven de richting aan waarin digitale transformatie dagdagelijks onze industrie hertekent. Stuart Carlaw, Chief Research Officer bij ABI Research stelt: “Uit de vele miljoenen datapunten die ABI Research elk jaar creëert, hebben we ons gericht op de meest verhelderende statistieken, die er in de komende jaren het meest toe zullen doen. De opkomst van always-on 5G draagbare apparaten, een explosie van edge AI-adoptie, een proliferatie van slimme productieplatforms, de vorming van de metaverse en een groeiende concentratie op cyberbeveiliging zijn slechts enkele van de vele veranderingen aan de horizon, die duiden op een meer verbonden, vooral ook meer kwetsbare en uiteindelijk meer technologiegedreven wereld.”
De trends supply chain-management en logistiek, die in de whitepaper worden belicht geven aan, dat het aantal collaboratieve robots dat wereldwijd naar magazijnen wordt verzonden tegen 2026 naar verwachting de kaap van 47.000 zal overschrijden, met een samengestelde jaarlijkse groei van meer dan 37 procent.
Dit betekent een spectaculaire groei ten opzichte van de minder dan 10.000 eenheden, die vorig jaar wereldwijd naar magazijnen werden verscheept en de iets meer dan 2.000 collaboratieve robots, die in 2020 werden verzonden.
“Collaboratieve robots kunnen meerdere taken met maximale precisie uitvoeren, terwijl typische magazijnrobots slechts één taak tegelijk uitvoeren. Ze zijn ook in staat om met elke iteratie beter te presteren door middel van machinelearning. Daarnaast zijn ze ook mobieler en lichter dan conventionele robots. Aangezien collaboratieve robots diverse mogelijkheden bieden om magazijnoperaties te verbeteren en beter presteren dan vergelijkbare oplossingen, is het niet verwonderlijk dat ze sterk in populariteit toenemen en dat ook de komende jaren zullen blijven doen”, meldt Adhish Luitel, industrieanalist bij ABI Research.
De verwachting is dat autonome mobiele robotzendingen voor last mile delivery zullen toenemen van 7.000 in 2021 tot 309.000 in 2030.
“De voornaamste uitdagingen voor last-mile delivery omvatten de krimpende leveringstijden en de zorgen om winstgevendheid aangezien ongeveer 50 procent van alle verzendkosten worden toegeschreven aan last mile. Er zijn schaalproblemen op basis van het beschikbare personeel en de vloot. Het is van cruciaal belang dat bedrijven het laatste deel van het transporttraject volledig optimaliseren: niet alleen om de leveringskosten aanzienlijk te verlagen, maar ook om een consistente eindklantervaring te bieden. Overheidsontheffingen op federaal en staatsniveau hebben het mogelijk gemaakt dat er in ieder geval de komende jaren nog kilometers in de praktijk kan worden gewerkt”, getuigt Susan Beardslee, hoofdanaliste bij ABI Research.
“Hoewel er nog steeds fundamentele uitdagingen, zoals politiek tumult, een vastgeroeste endemie en een onderbroken toeleveringsketen, in het verschiet liggen, zouden deze statistieken inzichten en bruikbare gegevens moeten opleveren, die nodig zijn om een succesvolle koers uit te stippelen in 2022 en daarna”, nuanceert Carlaw.