In 5 stappen naar een opgeruimd en veilig magazijn

Onderzoek wijst uit: in een opgeruimde omgeving gedragen mensen zich beter en werken ze veiliger. Ook in het magazijn. Zorg daarom voor een opgeruimde, geordende en goed georganiseerde werkplek. De 5S-methode biedt hulp in vijf stappen: scheiden, schikken, schoonmaken, systematiseren en stabiliseren.

Wie voortdurend wat kwijt is, verliest vooral tijd. In een opgeruimd magazijn werken medewerkers dus sneller en efficiënter, maar ook beter en prettiger. Ze raken minder snel verstoord, maken minder fouten en houden zich beter aan de regels – ook op het gebied van veiligheid. Maar hoe zorg je nu voor een opgeruimde werkomgeving?

Met de 5S-methode kunnen medewerkers elkaars werk een stuk eenvoudiger en aangenamer maken. En misschien nog belangrijker: 5S leidt tot verbetering van de productiviteit en kwaliteit op de werkvloer. De aanpak is al meer dan vijftig jaar geleden ontwikkeld in Japanse autofabrieken en is een van de meest bekende onderdelen van de lean-filosofie. De aanpak bestaat uit vijf stappen die beginnen met de letter S:

Stap 1: Scheiden
Scheiden betekent behouden wat noodzakelijk is en opruimen wat overbodig is. Vaak blijven goederen of voorwerpen op de werkplek liggen als ze niet meer nodig zijn. Denk aan kapotte pallets, lege dozen of het folie waarin een pallet was gewikkeld. Als deze spullen blijven liggen, hinderen ze collega’s. De kans op vallen, struikelen, stoten of botsen neemt toe.

Stap 2: Schikken
Na scheiden komt schikken: alles wat behouden blijft, moet na gebruik systematisch worden opgeruimd. Daardoor kan iedereen steeds weer alles terugvinden. Dat geldt natuurlijk voor alle voorraad in een magazijn, maar ook voor gereedschappen en hulpmiddelen. Denk aan barcodescanners, veiligheidsvesten of mesjes voor het openen van dozen of het verwijderen van folie.

Stap 3: Schoonmaken
Schoonmaken betekent niet alleen het reinigen van vloeren, machines en hulpmiddelen, maar ook het weghalen van de oorzaken van verontreinigingen, verstoringen en verspillingen. Hieronder valt eveneens het plaatsen van afvalbakken voor karton en folie op strategische plekken. Overtollig verpakkingsmateriaal kan dan direct worden opgeruimd.

Stap 4: Systematiseren
Na het scheiden, schikken en schoonmaken is het zaak om terugval in oude gewoontes te voorkomen. Systematiseren helpt daarbij, bijvoorbeeld door gebruik te maken van visuele hulpmiddelen. Markeer bijvoorbeeld de vaste opruimplek van hulpmiddelen zoals een bezem, zodat duidelijk is wat waar hoort. Voor pallets creëer je klaarzetvakken door lijnen op de vloer te trekken. Dat helpt om doorgangen vrij te houden.

Stap 5: Stabiliseren
Stabiliseren is nodig om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de afgesproken procedures, processen en planningen houdt. Een beproefd middel is het afvinken van controlelijsten of het uitvoeren van audits, het liefst door mensen van andere afdelingen. Eventueel kun je daar een beloningsstructuur aan koppelen. Denk aan een taart voor de afdeling die de 5S-methode het meest nauwgezet volgt.