“Als wij ons niet aanpassen aan jongeren, hebben we straks een groot probleem”

Hoe ga je om met jongeren met moderne denkbeelden over thuiswerken, arbeidstijden en doorgroeimogelijkheden? “Je moet je aanpassen op die generatie, anders red je het niet als je als bedrijf wilt groeien,” aldus Claudia van den Pol, ceo en eigenaar van Royal Apollo Group en bestuurslid van FME.

“De mensen op de werkvloer, op kantoor en in het MT moeten allen de cultuur van jouw organisatie uitdragen en er 100% achter staan. Het is belangrijk dat je cultuur bovendien aansluit bij de huidige generatie die de arbeidsmarkt betreedt,” zo begint Claudia van den Pol, ceo Royal Apollo Group. We spreken Claudia tijdens het STERK Event van FME over het aantrekken en behouden van personeel.

Van den Pol is de zesde generatie die aan het roer staat van familiebedrijf Royal Apollo Group, en de tweede vrouw, nadat in de derde generatie ook al een vrouw aan het roer stond. “Wij waren er al vroeg bij om vrouwen aan de top een kans te geven.” De Royal Apollo Group is een fascinerend familiebedrijf dat zich specialiseert in ‘verticale transportsystemen’. Alle producten om ons heen moeten ergens op hun productielijn wel een keer omhoog of omlaag getransporteerd worden. De auto waarin je rijdt, de boodschappen die de supermarkt bij je bezorgt en de pakketjes die bij jou bezorgd worden. Van den Pol: “Aan het einde van de dag ben je zonder dat je het weet, al tien keer met ons in aanraking geweest.”

Mini-multinational

“Wij zijn een hypertechnische onderneming. Bij ons werken die-hard techneuten die heel slimme dingen bedenken. Wij ontwerpen, verkopen, installeren en onderhouden de transportsystemen op productielocaties. Als familiebedrijf uit Coevorden doen we dat met specialisten die al drie decennia bij ons werken,” vervolgt Van den Pol. “Maar de ambitie was internationale groei toen ik in 2016 aantrad als ceo-eigenaar. Inmiddels zijn wij een minimultinational met vestigingen en productielocaties over de hele wereld. Maar om die groei te realiseren, heb ik de nieuwe generatie technici nodig. En om daarbij aan te sluiten met de bedrijfscultuur, dat is hard werken.”

“Het moet ook een beetje leuk zijn om hier te werken”

Vijf jaar geleden startte Apollo een programma om jonge en oudere werknemers beter te laten samenwerken. Van den Pol: “We merken dat mensen die langere tijd bij ons werken terecht heel trots zijn op wat zij bereikt hebben en waar ze de onderneming gebracht hebben. Bij de jongere generatie moet dat gevoel nog groeien, en zij hebben bovendien andere denkbeelden over parttime werken, thuiswerken en talentontwikkeling. Hoe zorg je ervoor dat de oudere generatie de jongere niet arrogant vindt? En hoe zorg je voor erkenning bij de oudere generatie?” Dat waren volgens Van der Pol taaie sessies, waarbij het de uitdaging was om overal de lol van in te blijven zien. “Het moet ook een beetje leuk zijn om hier te werken en we moeten het niet te zwaar maken.”

Hele familie bij bedrijf betrekken

Daarnaast zit een goede bedrijfscultuur in veel zaken die bij FME onder STERK Werkgeverschap vallen. En ook dat moet je niet te zwaar maken, daar moet je de lol, nut en noodzaak gewoon van inzien en ernaar handelen. Van den Pol: “Ik ben zelf moeder van een kind van 12 maanden; en daar wil ik veel tijd mee doorbrengen. Dat vraagt om afstemming met het gezin en het bedrijf. En dat speelt bij mijn werknemers ook, daar moet je ruimte voor geven. Daarnaast is het belangrijk om de hele familie bij het bedrijf te betrekken. Events organiseren tijdens kerst, een mini-pretpark op de parkeerplaats organiseren in de zomer; zo houden we werknemers en hun gezin betrokken bij ons bedrijf.”

“Werknemers snappen dat je soms moet overwerken, maar je moet wel een goed verhaal hebben”

Hoe doen jullie dat wanneer er een grote order aankomt, en alle zeilen bij moeten? Dan heb je toch niets aan parttimers, talentontwikkeling of praatsessies over contact tussen de generaties? Van den Pol: “Als je als MT een goed verhaal hebt en in dialoog staat met al je medewerkers, dan komt het wel goed met die order. Werknemers snappen dat er soms overgewerkt moet worden, maar dat moet je goed uitleggen. De cultuur in je bedrijf is een onderstroom. Die moet geleefd worden bij het MT, bij de mensen op kantoor, in de productie en op locatie bij onze klant. Die cultuur, die groei die we willen bereiken en wat wij bijdragen aan de maatschappij, dat moet je uitleggen. En je moet er een open bedrijfscultuur voor alle generaties aan toevoegen. Dat is hard werken en vraagt continu aandacht.”