AanZET ook in 2023 voortgezet

De Aanschafsubsidieregeling zero-emissie trucks (AanZET) wordt ook in 2023 voortgezet. De inschrijving hiervoor opent op 4 april 2023 om 9.00 uur, zo werd gisteren in de Staatscourant gepubliceerd. Dit is goed nieuws voor ondernemers die de aankoop van een elektrische vrachtauto overwegen.

Eerder al werd bekendgemaakt dat de Subsidieregeling voor emissieloze bedrijfsauto’s (SEBA) ook in 2023 wordt voortgezet, en dat subsidieaanvragen voor een elektrische bestelauto vanaf dinsdag 10 januari 2023 kunnen worden ingediend. Die subsidiepot bedraagt 33 miljoen euro.

Subsidieplafond

Ook van de Aanschafsubsidieregeling zero-emissie trucks (AanZET) was al bekend dat deze in 2023 zal worden voortgezet. Het totaal beschikbare bedrag voor de aanschaf van elektrische vrachtauto’s is voor komend jaar vastgesteld op 30 miljoen euro, uiteindelijk 5 miljoen meer dan dit jaar. Ook nu is de verwachting dat veel ondernemers gebruik willen maken van de regeling om hun vloot te verduurzamen. Bij het bereiken van het subsidieplafond wordt de inschrijving gesloten. Dat plafond werd in 2022 binnen één dag bereikt.

Emissieloos bouwmaterieel

Ook aanvragen voor de Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel (SSEB) kunnen in 2023 weer worden ingediend, vanaf 9 mei. Er is 36 miljoen euro SSEB-subsidie beschikbaar voor bouwbedrijven om over te stappen op zulke machines, zoals elektrische hijskranen, betonmixers op waterstof en graafmachines op batterijen. Dergelijk bouwmaterieel stoot geen uitlaatgassen uit, en dus ook geen stikstof.

Belangrijke stap

Meer informatie over SEBA, AanZET en SSEB kun je vinden op www.rvo.nl. De aanschaf van schone emissieloze voertuigen is een belangrijke stap op weg naar verduurzaming. Afspraken daarover werden gemaakt in het Klimaatakkoord. De subsidieregelingen maken het voor ondernemers gemakkelijker om te investeren in deze emissievrije voertuigen, die nu nog een forse extra investering eisen.

Zero-emissiezones

Een belangrijke stap in het Klimaatakkoord is de invoering van de zero-emissiezones, in 30 tot 40 Nederlandse gemeenten. Afhankelijk van het type voertuig gaan de zero-emissiezones dan op slot voor niet-uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s. Na de invoering hiervan – op 1 januari 2025 – is er eerst nog een aantal jaren sprake van een overgangssituatie. Meer informatie hierover op www.opwegnaarzes.nl. Daar vind je ook een kentekenchecker voor bestelauto’s, waar je op basis van het kenteken kunt zien hoe lang de overgangsperiode voor een bestaande bestelauto van toepassing is.